Subscribe News Feed Subscribe Comments


Sumber yg tak pasti..

Dlm 2 minggu yg lepas aku ada kuar mkn2,lepak2 dgn member2 aku kat riverside kat parit raja..jgn tkejut lak bila aku ckp kat parit raja ada warung kat riverside.hehe..tp sbenar nyer bkn river pn kat sbelah warung tu,just a big 'parit'..hahaha..ok la drp xde lgsung,boleh la jgk feel mkn kat sbelah sungai..hehe..

So nk dijadikan cerita,dlm pjalanan blik ke hostel,salah sorg drp member aku ada bertanya macamana nk wat kalu tiba2 duit masuk dlm bank dia,dia xtau duit tu dr mana,dia tnya bleh ker dia nk guna duit tu?..hrmmm..masa tu aku yg drive,so maybe sbb tpaksa bg tumpuan dgn pmanduan,so otak aku ni agak susah la nk pikir apa jawapan yg paling sesuai aku nk bg kat member aku tu..pikir punyer pikir,aku buntu mencari jawapan yg sesuai utk diberikan walaupun aku masa tu aku rasa macam ada jawapan yg sesuai yg aku nk bg,tp dgn kuasa Allah semua tu x keluar difikiran aku,maybe Allah nk aku bg tumpuan kat pemanduan..so masa tu aku bg jgk la sedikit advise kat member aku tu..aku advise dia supaya g tnya bank,sbb aku rasa bank boleh trace duit tu dtg dr mana.so kalu ada kesalahan sistem maybe bank boleh detect sbb masa tu aku tringat jgk la pasal beberapa org guru yg jd jutawan secara tiba2 sbb berlaku kesilapan sistem yg menyebabkan tiba2 duit masuk dlm akaun diorg dlm 5 juta kot kalu aku x silap.bagus jgk la guru2 ni sbb g wat laporan..

Bila dh smpai kat bilik,baru la fikiran aku dibuka oleh Allah S.W.T..baru aku teringat satu peristiwa yg boleh dijadikan sandaran dgn situasi yg berlaku kat member aku tu dengan cikgu2 tu..Kita kembali pada sejarah kisah Rasulullah S.A.W. sbb padaku,sesuatu perkara paling layak jika kita sandarkan kepada sejarah kehidupan Nabi Muhammad sbb sunnah nabi lah yg perlu kita jadikan panduan hidup kita seharian.

Dalam satu peristiwa,apabila Rasulullah keluar dari rumah baginda,baginda mendapati ada sbiji buah kurma dihadapan pintu rumah baginda.pada mulanya Rasulullah menyangka kn kurma tersebut diberikan oleh para sahabat sbg sedekah kpd baginda,jadi baginda pun memakan kurma tersebut.tp belum sempat baginda menghabiskan kurma tersebut,baginda terfikir mungkin kurma tersebut diletak kan di rumah baginda utk diagihkan kpd fakir miskin,jadi dengan serta merta baginda mengeluarkan kurma tersebut dr mulut baginda.baginda memasuk kn jari baginda ke kerongkong baginda bg memaksa nya memuntahkan kembali kurma yg dimakan baginda.

Drp kisah ini dpt kita simpulkan bahawa sesuatu yg x pasti tu x boleh kita ambil sbg hak milik..bg baginda Rasulullah,walaupun hanya sebiji kurma,baginda tidak memakan nya kerana baginda tidak pasti kurma tersbut utk beliau atau perlu diagihkan pada fakir miskin walaupun kurma tersebut berada didepan pintu rumah baginda.sama la jgk dengan situasi duit tiba2 masuk dlm akaun bank kita,walaupun duit tu mmg dlm bank kita,tp kita x pasti dr mana duit tu dtg.mungkin duit tu tsalah masuk ke dlm bank kita.so rasanya duit tu x boleh kita gunakan selagi kita x dpt pastikan dr mana sumber tu dtg..siasat dulu dr mana dtg nye duit tu,dh mmg confirm tu duit kita,baru leh pakai..kalu bkn milik kita,pulangkan lah pd tempat yg sepatutnya..(^_^)

0 comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin
 
~::peacemaker87::~ © 2008 Hak Cipta Terpelihara | TNB | blogger.com